49 τρόποι να ηρεμήσετε ένα αγχωμένο παιδί

49 τρόποι να ηρεμήσετε ένα αγχωμένο παιδί

Συμβαίνει σε κάθε παιδί με τη μία μορφή ή την άλλη – το άγχος. Ως γονείς, θα θέλαμε να προστατεύσουμε τα παιδιά μας από το άγχος της ζωής, αλλά και η διαχείριση του άγχους αποτελεί βασική δεξιότητα της ζωής που θα τους χρησιμεύσει στα χρόνια που έρχονται. Στην δύσκολη στιγμή, δοκιμάστε αυτές τις απλές φράσεις για να βοηθήσετε τα παιδιά σας να εντοπίσουν, να αποδεχθούν, και να επεξεργαστούν τις δύσκολες στιγμές τους.

1. «Μπορείς να το σχεδιάσεις»

Το σχέδιο ή ζωγραφική για κάτι που το αγχώνει και το ανησυχεί προσφέρουν στα παιδιά με μια διέξοδο για τα συναισθήματά τους, όταν δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν τα λόγια τους.

2. «Σ “αγαπώ. Είσαι ασφαλής.»

Ακούγοντας πως θα είναι ασφαλείς από το πρόσωπο που αγαπάνε περισσότερο είναι μια ισχυρή επιβεβαίωση. Θυμηθείτε, του άγχους κάνει τα παιδιά σας να νιώθουν πως το μυαλό και σώματος τους είναι σε κίνδυνο. Επαναλαμβάνοντας τους ότι θα είναι ασφαλείς μπορεί να καταπραΰνει το νευρικό τους σύστημα.

3. «Ας προσποιηθούμε οτι φουσκώνουμε ένα γιγαντιαίο μπαλόνι. Θα πάρουμε μια βαθιά ανάσα και θα φυσήξουμε μετρώντας έως το 5. »

Αν πείτε σε ένα παιδί να πάρει μια βαθιά ανάσα στη μέση μιας κρίσης πανικού, το πιθανότερο είναι να ακούσετε, «δεν μπορώ!» Αντ “αυτού, κάντε ένα παιχνίδι. Προσποιηθείτε πως φουσκώνετε ένα μπαλόνι, κάνοντας αστείους θορύβους κατά τη διαδικασία. Παίρνοντας τρεις βαθιές αναπνοές και φυσώντας προς τα έξω, θα αντιστρέψετε την αντίδραση τους σώματος στο στρες και μπορεί ακόμη και να σας φέρουν μερικά γέλια κατά τη διαδικασία.

4. «Θα πω κάτι και θέλω να το πεις ακριβώς όπως και εγώ:« μπορώ να το κάνω. »

Κάντε το 10 φορές με διαφορετικό τρόπο και ένταση. Οι μαραθωνοδρόμοι χρησιμοποιούν αυτό το τέχνασμα όλη την ώρα.

5. «Γιατί νομίζεις πως συμβαίνει αυτό;»

Αυτό είναι ιδιαίτερα χρήσιμο για τα μεγαλύτερα παιδιά που μπορούν να επεξεργαστούν καλύτερα το «Γιατί» σε ό, τι αισθάνονται.

6. «Τι θα συμβεί στη συνέχεια;»

Αν τα παιδιά σας είναι ανήσυχα για μια εκδήλωση, θα τους βοηθήσει να σκεφτούν τι μπορεί να συμβεί ή τι μπορεί να πάει στραβά σε αυτήν την εκδήλωση. Το άγχος μπορεί να δώσει σε ένα γεγονός ή σε μία κατάσταση τεράστια σημασία και βαρύτητα.

7. «Είμαστε μια δυνατή, ασταμάτητη ομάδα.»

Ο αποχωρισμός αγχώνει και το ανησυχεί ιδιαίτερα τα μικρά παιδιά. Καθησυχάστε τα ότι θα δουλέψετε μαζί, ακόμη και αν δεν μπορούν να σας βλέπουν.

8. Ρίξτε μια κραυγή μάχης : «Είμαι ένας πολεμιστής!» «Είμαι ασταμάτητος!» ή “θα νικήσουμε, θα τα καταφέρουμε”.

Υπάρχει ένας λόγος για τον οποίο στις ταινίες δείχνουν ανθρώπους να φωνάζουν πριν πάνε στη μάχη, η μία ομάδα πριν αρχίσει ένας αγώνας. Η σωματική διαδικασία της κραυγής, αντικαθιστά τον φόβοι με ενδορφίνες. Μπορεί επίσης να γίνει διασκεδαστικό.

9. «Αν το πώς νιώθεις ήταν ένα τέρας, πως θα μοιάζει;»

Δίνοντας μορφή ή χαρακτηρίζοντας κάτι που αγχώνει και ανησυχεί το παιδί, σημαίνει ότι δίνεται σε μια συγκεχυμένη και τρομακτική αίσθηση μία συγκεκριμένη και χειροπιαστή μορφή. Μόλις στα παιδιά έχουν μία ξεκάθαρη μορφή, μπορούν να μιλήσουν για αυτήν και την ανησυχία τους.

10. «Δεν μπορώ να περιμένω μέχρι _____.»

Ο ενθουσιασμός για μια μελλοντική στιγμή είναι μεταδοτικός.

11. “Ας βάλουμε ανησυχία σου στο ράφι, ενώ εμείς _____ (ακούστε το αγαπημένο σας τραγούδι, τρέξτε γύρω γύρω, παίξτε κάτι, διαβάστε κάτι). Θα ασχοληθούμε πιο μετά με αυτή”.

Οι άνθρωποι που είναι επιρρεπείς στο άγχος, συχνά αισθάνονται πως πρέπει να κουβαλάνε αυτό που τους αγχώνει και τους ανησυχεί μέσα τους μέχρι να φύγει ή να το κλείσουν. Αυτό είναι ιδιαίτερα δύσκολο όταν τα παιδιά σας ανησυχούν για κάτι που δεν μπορούν να αλλάξουν στο μέλλον. Το να μάθουν να το βάζουν στην άκρη για να κάνουν κάτι διασκεδαστικό μπορεί να τα βοηθήσει να αποκτήσουν μια νέα προοπτική για τις ανησυχίες τους.

12. «Αυτό που νιώθεις θα κρατήσει αρκετά, ίσως να βρούμε έναν τρόπο να νιώσεις πιο άνετα. »

Πολλές φορές, η αναπαυτική στάση, τα πιο χαλαρά ρούχα ή παπούτσια, το τύλιγμα με μία κουβέρτα, έχουν δείξει πως μπορούν να μειώσουν το άγχος και το στρες και να ηρεμίσουν το νου και το σώμα.

13.»Ας μάθουμε περισσότερα για αυτό».

Αφήστε τα παιδιά σας να διερευνήσουν τους φόβους τους, ζητώντας όσες ερωτήσεις χρειάζονται. Η γνώση είναι δύναμη.

14. «Ας μετρήσουμε _____.»

Αυτή η τεχνική διάσπαση της προσοχής δεν απαιτεί καμία εκ των προτέρων προετοιμασία. Μετρώντας τον αριθμό των ατόμων που φορούν μπότες, τον αριθμό των ρολογιών, των παιδιών, απαιτείται παρατήρηση και σκέψη, οι οποίες μειώνουν αυτό που αγχώνει και ανησυχεί το παιδί σας.

15. «Χρειάζομαι να μου πεις πότε θα περάσουν δύο λεπτά.»

Αυτό είναι ένα δυνατό εργαλείο όταν τα παιδιά σας είναι αγχωμένα. Κοιτώντας ένα ρολόι ή παρακολουθώντας μία κίνηση, το παιδί επικεντρώνεται εκεί παρά σε αυτό που συμβαίνει.

16. «Κλείσε τα μάτια σου. Φαντάσου αυτό…»

Η οπτικοποίηση είναι μία πολύ δυνατή τεχνική που ανακουφίζει από το πόνο και το άγχος. Καθοδηγήστε το παιδί σας να φανταστεί ένα ασφαλές, ζεστό, χαρούμενο μέρος όπου νιώθει άνετα. Αν ακούσουν προσεκτικά, τα σωματικά συμπτώματα θα μειωθούν ή θα εξαφανιστούν.

17. «Και εγώ φοβάμαι/αγχώνομαι/είμαι νευρικός κάποιες φορές και δεν είναι εύκολο ¨.

Η ενσυναίσθηση κερδίζει στις περισσότερες καταστάσεις. Επίσης μπορεί να προκαλέσει μία συζήτηση με το παιδί σας για το πώς καταφέρατε να ξεπεράσετε το άγχος σας.

18. «Ας χρησιμοποιήσουμε την λίστα ηρεμίας »

Επειδή το άγχος μπλοκάρει τις γνωστικές διεργασίες, έχετε μαζί σας μία λίστα με τους τρόπους που βοηθούν το παιδί σας να διαχειριστεί το άγχος του, ώστε όταν χρειαστεί να μπορέσετε να αντιδράσετε γρήγορα.

19. «Δεν είσαι ο μόνος που νιώθει έτσι».

Αναφέροντας στο παιδί σας όσους έχουν νιώσει όπως νιώθει και εκείνο, και πως εκείνοι το έχουν μοιραστεί και διαχειριστεί, θα το βοηθήσει να καταλάβει πως το έντονο καθηλωτικό άγχος είναι κάτι που βιώνουν και άλλοι.

20. «Πες μου το χειρότερο πράγμα που θα μπορούσε να συμβεί»

Όταν φανταστείτε το χειρότερο σενάριο και τα αποτελέσματα του, συζητήστε τις πιθανότες να συμβεί. Στην συνέχεια, ζητήστε από το παιδί σας να φανταστεί το καλύτερο σενάριο. Τέλος, ρωτήστε το για το πιο πιθανό σενάριο. Ο στόχος της άσκησης είναι να βοηθήσουμε το παιδί να σκεφτεί με περισσότερη ακρίβεια κατά την διάρκεια του άγχους του.

21.»Μερικές φορές το άγχος είναι βοηθητικό».

Μοιάζει να είναι αντίθετο με την λογική να πεις σε ένα ήδη αγχωμένο παιδί πώς το άγχος μπορεί να είναι βοηθητικό, θα το καθησυχάσει κάνοντας το να νιώσει πως δεν έχει κάποιο πρόβλημα το ίδιο.

22. «Τί λέει η φούσκα της σκέψης σου;»

Αν τα παιδιά σας διαβάζουν κόμικς ή παραμύθια θα είναι εξοικειωμένα με τις φυσαλίδες των σκέψεων και πως προχωρούν την ιστορία. Μιλώντας για τις σκέψεις τους ως παρατηρητές, αποκτούν προοπτική για αυτές.

23. «Ας βρούμε κάποια στοιχεία.»

Αναζητώντας στοιχεία που υποστηρίζουν ή απορρίπτουν τους λόγους που το παιδί σας έχει αγχωθεί, το βοηθάτε να δει να η ανησυχία του έχει βάση.

24. «Ας το συζητήσουμε».

Αυτή η άσκηση αρέσει περισσότερο στα μεγαλύτερα παιδιά επειδή τους δίνεται η δυνατότητα να μιλήσουν και να διαφωνήσουν με τους γονείς τους. Μέσω της παράθεσης και τις αντιπαράθεσης επιχειρημάτων για τους λόγους που αγχώνουν το παιδί, θα μάθετε πολλά για τον τρόπο που σκέφτεται το παιδί σας.

25. » Πιο είναι το πρώτο πράγμα που χρειάζεται να ανησυχούμε;»

Το άγχος μας κάνει να βλέπουμε τα πάντα βουνό. Μία από τις πιο αποτελεσματικές στρατηγικές καταπολέμησης του άγχους, είναι να διαλύσουμε το βουνό σε διαχειρίσιμα λοφάκια. Με αυτόν τον τρόπο αντιλαμβανόμαστε πως δεν μας αγχώνει όλη η εμπειρία, αλλά κάποια μέρη της.

26. «Ας κάνουμε μία λίστα με τους ανθρώπους που αγαπάς.»

Άλλος ένας τρόπος αντιπερισπασμού από το άγχος είναι μία λίστα με πρόσωπα που το παιδί αγαπά που θα το επικεντρώσουν σε κάτι που θα το κάνει να νιώσει καλά και ήρεμα.

27.  «Θυμάσαι τότε…».

Γνωρίζοντας πως η εμπιστοσύνη στον εαυτό μας αυξάνεται μέσω της αίσθησης επάρκειας και ικανότητας μας, θα βοηθήσει πολύ να υπενθυμίσουμε στο αγχωμένο μας παιδί τις φορές που βρέθηκαν σε παρόμοια θέση και κατάφεραν να την διαχειριστούν. Με αυτόν τον τρόπο τονίζουμε τις δυνατότητες και ικανότητες τους όταν τις χρειάζονται.

28. «Είμαι ήδη υπερήφανος για εσένα.»

Γνωρίζοντας πως οι γονείς σας είναι ικανοποιημένοι, ευχαριστημένοι από τις προσπάθειες σας, ανεξάρτητα του αποτελέσματος, αφαιρείται μεγάλο ποσοστό άγχους να γίνουν όλα τέλεια.

29. «Πάμε μία βόλτα με τα πόδια.»

Η άσκηση ανακουφίζει από το άγχος για αρκετές ώρες, καθώς καίει ενέργεια, χαλαρώνει τους σφιγμένους μυς και τονώνει την διάθεση. Αν δεν μπορείτε να βγείτε βόλτα εκείνη την στιγμή, προτείνετε να τρέξετε τοπικά ή να κάνετε σχοινάκι ή να κάνετε διατάσεις.

30. «Ας δούμε την σκέψη σου να φεύγει».

Ζητήστε από το παιδί σας να φανταστεί πως η σκέψη που το αγχώνει είναι ένα τρένο που σταμάτησε στον σταθμό του μυαλού του. Επομένως, όπως όλα τα τρένα, σε λίγα λεπτά θα φύγει από τον σταθμό αυτόν για να πάει στον επόμενο.
31. «Παίρνω μία βαθιά ανάσα.»

Πάρετε μία βαθιά ανάσα δείχνοντας τον τρόπο που το κάνετε στο παιδί σας, ζητώντας του να το κάνει και εκείνο. Επιπλέον, ζητήστε του αν θέλει να το αγκαλιάσετε, κρατώντας το στο στέρνο σας ώστε να νιώσει την ρυθμό της αναπνοής σας και να συγχρονιστεί μαζί του.

32. «Πως μπορώ να βοηθήσω;»

Αφήστε το παιδί σας να σας διαχειριστεί την κατάσταση,  και να σας προτείνει τρόπους που θα το βοηθήσουν να ηρεμήσει.

33.  «Αυτό που νιώθεις, θα περάσει.»

Συχνά τα παιδιά νιώθουν πως το άγχος τους δεν θα σταματήσει ποτέ. Αντί  να προσπαθήσουμε να το θάψουμε, να το αποφύγουμε ή να το καταπιέσουμε, θα μπορούσαμε να υπενθυμίσουμε στο παιδί πως αυτό που νιώθει τώρα θα φύγει και θα ανακουφιστεί.

34. «Έλα να ζουλίξουμε την μπάλα του άγχους!»

“Όταν τα παιδιά κατευθύνουν το άγχος τους στην μπάλα του άγχους, νιώθουν ανακούφιση. Αγοράστε ή φτιάξετε μία μπάλα του άγχους και μάθετε χρησιμοποιείτε

35. «Βλέπω πως ο Χούλης είναι ανήσυχος. Έλα να τον βοηθήσουμε να ηρεμίσει και να ξεπεράσει το άγχος του.»

Δημιουργείστε έναν φανταστικό χαρακτήρα, όπως ο Χούλης ο Αγχούλης, και μαζί με το παιδί, προσπαθήστε να μάθετε στον Χούλη τρόπους διαχείρισης του άγχους.

36. «ξέρω πως είναι δύσκολο.»

Αναγνωρίστε πως η κατάσταση είναι δύσκολη. Η επικύρωσή της δυσκολίας δείχνει στο παιδί πως το σέβεστε.

37. «“Έχω το πανάκι σου εδώ δίπλα.»

Έχετε ένα αντικείμενο, πανάκι, λούτρινο ζωάκι, μαξιλαράκι ή οτιδήποτε άλλο ψεκασμένο με άρωμα που αρέσει στο παιδί, καθώς σε καταστάσεις άγχους μπορεί να το βοηθήσει να ηρεμήσει. Άρωμα λεβάντας, χαμομηλιού, γιασεμιού, φασκόμηλου ή σανταλόξυλου έχει καταπραϋντικές δυνατότητες.

38. «Πες μου τι συμβαίνει.»

Ακούστε το παιδί σας να μιλάει για αυτό που του συμβαίνει, χωρίς να το διακόπτετε. Μιλώντας για αυτό, το παιδί παίρνει χρόνο για να το ξανασκεφτεί και να το επεξεργαστεί, ώστε να βρει τόπους για να το διαχειριστεί.

39. «Είσαι τόσο γενναίος/γενναία».

Επιβεβαιώστε και αναγνωρίστε την ικανότητα του παιδιού σας να διαχειρίζεται καταστάσεις και ενδυναμώστε το για να τα καταφέρει και αυτήν την φορά.

40. «Τι θέλεις να κάνουμε για να αντιμετωπίσεις το άγχος σου τώρα;»

Καθώς κάθε αγχώδης κατάσταση είναι διαφορετική κάθε φορά, δώστε την ευκαιρία στο παιδί σας να επιλέξει την στρατηγική διαχείρισης του άγχους που εκείνο θέλει.

41. «Θα το ξεπεράσουμε μαζί.»

Η υποστήριξη στο παιδί μέσω της παρουσία και της αφοσίωσης σας μπορεί να βοηθήσει να αντέξει μέχρι να περάσει η δύσκολη κατάσταση.

42. «Τί άλλο ξέρεις για το (τρομακτική κατάσταση);»

“Όταν το παιδί είναι αγχωμένο για μία κατάσταση αρκετό καιρό, προσπαθήστε να διερευνήσετε την μαζί του όταν είναι ήρεμο. Διαβάστε και μάθετε μαζί όσα περισσότερα μπορείτε για αυτήν την κατάσταση ή για αυτό που το απασχολεί. Όταν το άγχος επανέλθει, ζητήστε από το παιδί να θυμηθεί αυτά που έχει μάθει. Με αυτόν τον τρόπο ενδυναμώνουμε το  παιδί και αποδυναμώνουμε την τρομακτική κατάσταση.

43. «Πάμε στο αγαπημένο σου μέρος.»

Η οπτική αναπαράσταση ή η νοερή απεικόνιση, για παράδειγμα μια επίσκεψη σε ένα αγαπημένο του μέρος, είναι μία αποτελεσματική μέθοδος αντιμετώπισης του άγχους. όταν το παιδί είναι ήρεμο μπορείτε να το μάθετε και να εξασκηθείτε ώστε να την χρησιμοποιεί όταν την χρειάζεται.

44. «Τί χρειάζεσαι από εμένα;»

Ρωτήστε τα παιδιά σας τι χρειάζονται από εσάς, όπως μια αγκαλιά,  χώρο, χρόνο, μια λύση ή οτιδήποτε.

45. » Αν αυτό που νιώθεις είχε χρώμα, ποιό θα ήταν αυτό;»

Είναι δύσκολο να εξηγήσει κάποιος πώς νιώθει την στιγμή του άγχους και της έντασης, πόσο μάλλον για τα παιδιά. Αν όμως ζητήσετε από το παιδί σας να χρωματίσει τα συναισθήματα του, του δίνετε την ευκαιρία να σκεφτεί τι νιώθει και να το συσχετίσει με κάτι πολύ απλό. Μετά από αυτό μπορείτε να συζητήσετε γιατί έχει αυτό το χρώμα.

46. » “Έλα να σε αγκαλιάσω.»

Μία αγκαλιά από μπροστά ή από πίσω ή ένα κάθισμα στα γόνατα σας προσφέρει ηρεμία και ασφάλεια στο παιδί σας.

47.» Θυμάσαι τότε που ξεπέρασες αυτό και εκείνο;¨

Η υπενθύμιση μιας προηγούμενης κατάστασης που διαχειρίστηκε επιτυχημένα, θα ενδυναμώσει και θα δώσει κουράγιο στο παιδί για να αντεπεξέλθει στην δύσκολη κατάσταση που αντιμετωπίζει.

48. «Βοήθησε με να κουνήσουμε τον τοίχο!»

Η έντονη χειρωνακτική δραστηριότητα, όπως να σπρώξουμε έναν τοίχο, απελευθερώνει ένταση και συναισθήματα.

49. «Ας γράψουμε μια νέα ιστορία.»

Συνήθως τα παιδιά φτιάχνουν ιστορίες στο μυαλό τους για το πώς θα είναι τα πράγματα στο μέλλον. Το μέλλον αυτό μπορεί να τα αγχώνει. Αποδεχτείτε την ιστορία τους και ζητήστε τους να βρούνε μία νέα τροπή ή πλοκή με διαφορετικό τέλος.

 

http://blogs.psychcentral.com/stress-better/2016/03/49-phrases-to-calm-an-anxious-child/

http://themindfulteacherblog.com/?p=1136

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on PinterestEmail this to someoneShare on LinkedInShare on TumblrShare on StumbleUponShare on Reddit

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Επιτρέπονται τα εξής στοιχεία και ιδιότητες HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>